CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 3 May 2011

Sejak ber'business'...

Sejak saya dah melibatkan diri di alam bisnes sampingan ni,

1. Saya dapat rasakan MASA saya amatlah PADAT. Kalau boleh handphone dan facebook kena "on" selalu jer sebab byk pertanyaan masuk. Tapi being a full time banker, of course la tak boleh nak mengadap hp dan fb je di siang hari. Kerja ofis pun berlambak2, al-maklumlah, saya ni tiada partner untuk disharing burden kerja. Silap2 hari bulan, mau jugak ku hantar surat chenta kat boss nih.. Sabar je lah.. Baru tau langit tinggi ke rendah yer...

2. Walaupun terasa busy, at the same time RASA EXCITED. Sebab bila berbisnes ni, rezeki bila2 masa akan menerjah. Saya jadi tertunggu-tunggu apa agaknya yang menanti saya esok. Sebab tu, excitement tu sentiasa ada. Rasa adventure sgt life skrg ni. Kalau tak, dulu2 agak dull. Sebab hari2, asyik lalui benda yg sama..

3. I take pride of what I did. Tak pernah rasa ralat or menyesal sejak mengeluarkan modal untuk berbisnes. Saya teramat BANGGA DENGAN DIRI SENDIRI sebab berjaya keluar dari kerisauan, kekeliruan, kebosanan dan yg amat penting sekali, keluar dari my comfort zone and taking the risk. Saya tak nak melalui hidup2 yg biasa2. Saya nak mewarnai hidup saya dengan pelbagai2 pengalaman. Sebab pengalaman mengajar kita menjadi lebih bersedia dan matang dlm menghadapi apa jua keadaan. And that is priceless.

4. Saya jadi org yang POSITIVE dan bergaul dengan ORANG2 YANG POSITIVE-MINDED. Saya suka sangat2 sebab terasa hidup saya lebih bermakna dan terisi dengan melihat, mendengar, bercakap, menulis benda2 yg positive. Kawan2 yang saya kenal dgn bisnes ini amatlah mesra, bekerjasam dan aura nya lain macam lah kalau berkumpul dengan diorg ni semua. Ye, dulu saya suka baca mag Cleo, Readers Digest etc semata2 untuk membaca hal2 motivasi sebab dulu tak de org yg nak motivate kan diri sendiri. Sekarang ni, kat mana2 pun, semuanya High5!

5. Saya berpeluang untuk mendapat SIDE INCOME. Itu yang paling saya teruja. Sebab bila sebut je side income, automatic akan terus teringat pada family di rumah. Kalau boleh apa saja yg saya dapat, saya nak share dgn family. Memang saya akui, kalau hanya makan gaji, kebarangkalian untuk dapat income extra tu amatlah tidak menentu. Naik gaji atau bonus hanya dapat setahun sekali. Itupun dah banyak benda yg menanti untuk dibayar. Sebab tu, savings saya amatlah tak stabil. Bila savings tak mantap, saya sentiasa rasa susah hati, risau, dan tak boleh duduk diam. Saya bukannya single mingle. Saya dah ada family, ada Adam dan Dina. Kalau apa2 jadi kat saya, macam mana life diorg ni. Saya akan rasa sedih dan bersalah sgt2 sekiranya Adam & Dina questions saya balik, kenapa saya tak sediakan back up yg stabil untuk diaorg. Terasa macam saya ambil mudah @ malas dan tak berusaha dgn keras untuk menjadikan kehidupan diorg selesa. Sebab tu, bila dapat pergi oversea buat pertama kali dgn family, saya seronok yg teramat sgt walaupun hanya HK Disneyland. Sebab macam satu achievement pulak. Ye lah, asyik hantar org pergi airport, dapat fridge magnet dr org, kali ni saya dapat buat semua tu... (Alamak, bergenang pulak air mata part cerita sedih mcm ni..).. Lebih2 lagi bila melihat reaksi Adam & Dina yg sangat2 teruja masa kat sana. Di sebab kan kegembiraan kami satu family, saya pun dengan ikhlas rela hatinya menggunakan 1st bonus hasil dari bisnes saya sebanyak RM4kplus itu dengan family trip ke Bandung. Rupa2nya diorg ni suka naik kapal terbang... Tak terlintas lagi nak beli brg2 untuk diri sendiri, semuanya untuk family.. Best sangat feeling tu. Dan we all pun dah plan mcm2 lagi utk family trip seterusnya.

Aik. semuanya positive je kan.. tak kan takde yg negative?. Malas sebenarnye nak pikir yg negative. Hanya merosakkan diri sendiri. Bukan mereka2 yg menentukan jatuh bangun saya dlm bisnes ni. Hanya kudrat dan doa saya saja. Moga2 Allah mendengar.

1. Memang ada yg tersenyum sinis. Walaupun terasa hati sgt, ye lah sebab kawan sendiri yg buat camtu, saya hanya buat tak tau. Jauh sekali saya nak berdendam. Sebab masing2 ada reason mereka sendiri.

2. Yang tiba2 menjauhkan diri drpd saya pun ada. Selalu ber fb, last2 senyap je. Maybe diorg tak suka org bisnes MLM macam saya. Takpe, saya hanya anggap mereka tu belum mendengar lagi cerita sebenarnye pasal bisnes ni.

Bila kita ber'bisnes', "the journey is not always glorious, luxurious, comfortable etc. However, no challenge or mountain is insurmountable if one has the right attitude, will and determination.." - winners of YES Challenge.

Love u all.

2 comments:

  1. salam.
    Awesome julie... keep it up dear. this is what we call a journey in life that one has to take on to see a better view when u are at the top... let be the negative people around u, leave them alone bak kata org melayu biarkan si luncai dgn labu2 nye... u just keep moving forward & nothing will ever stop u... believe me tis is jus the beginning to a never ending story.. i support u & go for it gurl.YESSSSSSS u can!!!

    ReplyDelete
  2. thank u so much!. i'm giving my best. and really hope i can make it.

    ReplyDelete